Brass

 

Eleverne får under dette forløb kendskab til forskellige messinginstrumenter, som de fleste børn kun har et meget vagt indtryk af. Tre messinglærere kommer til skolen tre uger i træk, fx i en dobbeltlektion. Skolen skal helst kunne stille tre lokaler til rådighed. Når forløbet er slut, kan det afrundes med en lille koncert, eventuelt for parallelklasserne. I forløbet indgår også lytning og orkesterdisciplin.

Målgruppe: 4. til 6. klassetrin

Omfang: Én dobbeltlektion i tre uger i træk

Tidspunkt: Aftales mellem lærer og Stine Mogenshøj Leer thestine@hotmail.com, tlf. 26 80 20 37

Sted: Musikskolen (Hvis ikke andet er aftalt)

Messingstarter dækker følgende færdigheds- og vidensmål efter 4. klasse:

Kompetenceområde: Musikudøvelse 

Spil – fase 1:

Eleven kan anvende musikinstrumenter i enkle sammenspilsarrangementer
Eleven har viden om spilleteknik og sammenspil

Spil – fase 2:

Eleven kan spille enkle melodiske og rytmiske forløb efter gehør og med støtte af notation
Eleven har viden om enkel notation og gehør

Kompetenceområde: Musikforståelse 

Musikoplevelse – fase 2:

Eleven kan lytte til levende fremført musik
Eleven har viden om lytteadfærd ved levende fremført musik

Instrumentkendskab – fase 1:

Eleven kan genkende klangen af- og navngive klassiske instrumenter
Eleven har viden om klassiske instrumenter

Analyse – fase 1:

Eleven kan beskrive elementære formforløb i korte musikstykker
Eleven har viden om formforløb og centrale fagord og begreber

Analyse – fase 2:

Eleven kan analysere dynamik og klangfarve i musik
Eleven har viden om dynamik og klangfarve